۵
تیر

آیا شعارهای انتخاباتی از دل جوهره برند کاندیدا ها بود؟

نشست نقش و تاثیر برندها در بازارهای سیاسی  باحضور فرشاد مومنی اقتصاددان و بهروز شیخ رودی کارشناس برندینگ در موسسه دین و اقتصاد برگزار شد.

در این نشست بهروز شیخ رودی کارشناس برندینگ با بیان اینکه در کشورمان همه افرادی که در انتخابات شرکت می‌کننداز سرمایه‌های این کشور و ایرانی هستند،گفت: کشور ما هزینه داده تا اینها مدیریت را یاد بگیرندو منابع کشور ما تلف شده تا این بزرگواران مدیریت بیاموزند پس مردم بخشی از سرمایه این کشور هستند.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد شیخ رودی با تاکید بر اینکه همه کسانی که در بعد از انقلاب در انتخابات کاندیدا شده‌اند سرمایه‌های این کشور بوده‌اند و با هزینه‌هایی که من و شما و منابع عمومی کشور پرداخت کرده ایم ، مدیریت یاد گرفته‌اند،گفت: این موقعیت‌گذاری غلط به خود این افراد، سازمان‌ها، نهادها، جریان سیاسی که باز هم درون این کشور وجود دارد و نیز بخشی از ساختار سیاسی این کشور است، ضربه می‌زند.

وی ادامه داد:همین را اگر برای آقای روحانی در نظر بگیرید، ایشان برای چه کسی در انتخابات شرکت کرد؟ ایشان هم مشابه رقبایش جامعه را بخش‌بندی کرد. جامعه را باید بخش‌بندی کنید. وقتی بگویید من کاندیدای ۹۶ درصد هستم، دولت من دولت مردم است، براساس اصول علم بازاریابی و برند می‌گوییم شما هیچ مخاطبی ندارید؛ چون وقتی برای همه حرف می‌زنید، برای کسی حرف نمی‌زنید.

شیخ رودی با تاکید براینکه هیچ‌کس مخاطب شما نیست و باید مخاطب‌تان را بخش‌بندی کنید. افزود:آقای روحانی برای بخش‌های مختلف، اقوام، اهل سنت، زنان، اصلاح‌طلب‌ها و تحریمی‌ها بخش‌بندی کرد و اینها را برای آینده ایران پیوند زد. در مقایسه با کسانی که در رقابت با برند شخصی خودشان حضور داشتند، می‌گفت اینها نمی‌توانند ایران و آینده ایران را از این آشوب که در منطقه و جهان است، به سلامت عبور دهند. آن را هم از جوهره شخصی خودش گرفته بود.
وی با اشاره به شعار «برای ایران» که دکتر روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری آن را مطرح کردند،گفت:«برای کشور» قبل از اینکه حتی خانم کلینتون استفاده کند و کمپینش را با محوریت هیلاری برای آمریکا شروع کند، ریشه در فرانسه دارد. یک تبلیغ قدیمی است در جریان یکی از انقلاب‌های فرانسه که مردم و انقلابیون را به انقلاب برای فرانسه دعوت می‌کند.

وی ادامه داد: در کشور ما «برای» حرف اضافه است و کاربرد زیادی ندارد؛ به‌همین‌خاطر در کمپین آقای روحانی برای ایران به دوباره ایرا  تغییر کرد.

وی با بیان اینکه که دو بار جوهری‌کردن انگشت از سوی آقای روحانی چه چیزی را در ذهن شما تداعی می‌کند.پاسخ داد: جز تَکرار است؟ آقای روحانی تَکرار کرد و می‌خواست ایران را تَکرار کند. نه برای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ برای اینکه ایران آینده بهتری داشته باشد. همه گفته‌های یک هفته آخر انتخابات برای مرزی فراتر از ۱۴۰۰ است.

وی با طرح این سوال که چرا آقای روحانی برای ایران را گفت؟خاطرنشان کرد: آقای روحانی یک نماینده مجلس بوده که بیشتر عمرش را در همان دوران در کمیسیون امنیت ملی به سر برده است. تمام آنچه از آقای روحانی می‌بینیم، بعد از مجلس، دوران جنگ حتی تا قبل از ریاست‌‌جمهوری رصد می‌کنیم به امنیت ملی مربوط می‌شود.

شیخ رودی افزود: حسن روحانی را به‌عنوان اولین دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بعد از تغییر قانون اساسی و کسی که قبل از آن هم جانشین فرمانده جنگ بوده، اگر در یک جوهره خلاصه کنیم، می‌شود یک عنصر امنیتی که برای کشورش فعالیت امنیتی می‌کند؛ پس نتیجه می‌گیریم «برای ایران» از دل جوهره حسن روحانی انتخاب شده بود.

وی با اشاره به اینکه محمدباقرقالیباف شعار «دولت مردم» و «به عمل کار برآید» را انتخاب کرد،ادامه داد: قالیباف در سال ۹۲ «ایران سربلند» را مطرح کرده بود. در انتخابات ۸۴ هم «زندگی خوب برای ایرانی». اولین نکته این است که از یک کاندیدا در سه دوره زمانی سه پیام متفاوت

ساطع شده. نکته دوم اینکه چقدر این (دولت مردم)را با جوهره آقای قالیباف همسان می‌دانید؟ ایشان اگر می‌گفت (ایران سربلند) می‌توانست از آن استفاده کند و بگوید برای ایران کار کرده‌ام و جنگیده‌ام. فرمانده ناجا بوده‌ام و وظیفه‌ام بوده؛ اما از دولت مردم استفاده می‌کند.

این کارشناس برندینگ تصریح کرد: دولت مردم هیچ پیوندی با جوهره برند شخصی این فرد ندارد. ایشان اگر می‌گفت(دولت کار)، همان ماهیت تکنوکراتی خودش و اینکه من آمده‌ام برای اینکه کار کنم، شاید قانع‌کننده‌تر بود.

وی با اشاره به اینکه «دولت مردم» یک دولت عام است،افزود: همه دولت‌ها دولت مردم هستند و به رأی مردم انتخاب می‌شوند. مگر دولت غیرمردم هم داریم؟ عملکرد آقای قالیباف در شهرداری علیه همان ۹۶درصدی‌ها بوده. این شعار در خود شخص، هیچ اصالتی و ریشه‌ای ندارد.

شیخ رودی خاطرنشان کرد:تنها کاندیدایی که می‌شود گفت در انتخابات ۹۶، ۸۴ و حتی انتخابات ۹۲ کمپین داشته و کمپینش براساس اصول کمپین بوده، آقای قالیباف بوده و مراحل را رعایت کرده؛ اما مشکل این است که این کمپین را هر جور دوست داشتند، کشیدند و از همه‌جا کپی کرده و خروجی‌اش را به مردم داده‌اند.

وی افزود: یک‌جا در کمپین ۸۴ ایشان، بخش عمده‌ای تقلید از تونی بلر بود، در ۹۲ تقلید از احمدی‌نژاد بود، در ۹۶ از همه جای دنیا. این کارها در ذهن مردم القا می‌کند که این شخص جوهره مشخصی ندارد ودر حقیقت دچار بحران هویتی است و در ذهن ما هویتی ندارد که او را به آن منتسب بدانیم.